Columbus

Wij proberen onze leerlingen van het zesde jaar zo goed mogelijk te begeleiden bij de overstap naar het hoger onderwijs. In het kader van het SOHO-traject begeleiden en ondersteunen we onze leerlingen bij het maken van de meest geschikte studiekeuze.

Zo neemt de school ook deel aan ‘Columbus’, een digitaal exploratie-instrument waarmee we het studiekeuzeproces in de derde graad nog willen versterken. Deze oriëntatieproef bestaat uit vier modules. Een eerste module gaat over het studiekeuzeproces, onmiddellijk gevolgd door een vragenreeks rond zelfbeeld, motivatie en studievaardigheden (‘Wie ben ik?’). Een derde module peilt naar de interesses van de leerlingen (‘Wat wil ik?’) en de laatste omvat een test omtrent cognitieve vaardigheden (wiskunde, woordenschat, talige strategieën en redeneervermogen - ‘Wat kan ik?’). Na het afronden van een module beschikken de leerlingen meteen over kwalitatieve en kwantitatieve feedback waardoor ze een beter zicht krijgen op hun leersterktes en werkpunten.

De resultaten van deze proef zijn op geen enkele wijze bindend, maar de deelname is al zeer waardevol gebleken. 

Enkele informatieve filmpjes over het project vindt u hier: