Hybride Leren - Laptopproject
Het is van groot belang om een aantal zaken over ons project ‘hybride leren’ helder te stellen zodat voor iedereen duidelijk wordt welke pedagogische visie er schuilt achter dit project, wat de bedoelingen zijn en hoe we dit als school willen realiseren in de dagdagelijkse praktijk. In de FAQ’s verwerken we ook de feedback die we ook van ouders en leerlingen gekregen hebben. Vooreerst willen we het ontstaan van dit project schetsen omdat dit van cruciaal belang is.
1. Ontstaan van ons project ‘hybride leren’
1.1 Het digitale onderwijs is reeds lang ingeburgerd ook in onze school en de voorbije tien jaren sijpelden vele goede voorbeelden binnen in de lespraktijk. Maar de voorbije schooljaren kwam alles om de welbekende reden in een stroomversnelling terecht en werden alle onderwijspartners geconfronteerd met het afstandsonderwijs en de inzet op grote schaal van nieuwe digitale middelen. Dit was zowel voor ouders, leerlingen én leerkrachten een grote uitdaging. Van de ene op de andere dag werden leerkrachten uitgedaagd om hun leerstof op een revolutionaire manier over te brengen daar waar het klassieke onderwijs al honderden jaren bestaat. Maar er waren ook veel opportuniteiten, bijvoorbeeld op vlak van remediëring.
1.2 Er was veel uitwisseling van good practices tussen collega’s, kruisbestuiving tussen vakgroepen, pedagogische studiedagen en navormingen werden gewijd aan dit thema. Maar we voelden de noodzaak dit structureel in te bedden in onze lespraktijken. Zo rijpte het idee om al deze verworvenheden rond digitaal onderwijs duurzaam te verankeren in onze school via het project ‘hybride leren’ en om een uitrol te voorzien verspreid over vele jaren.
2. De Vlaamse overheid en ‘Digisprong’
Het gebruik van een laptop is ondertussen volledig geïntegreerd in ons onderwijssysteem en niet meer weg te denken. De Vlaamse overheid heeft in het schooljaar 2021-2022 en 2022-2023 via Digisprong een financiële korting geboden voor de aankoop van een laptop via de school. Deze tegemoetkoming bestaat echter niet meer. Dit heeft uiteraard gevolgen voor het aanschaffen van de laptop.
Aangezien we geen korting meer kunnen geven, voorzien we een nieuwe regeling die financieel beter haalbaar is nl.
-
de leerlingen van het eerste leerjaar moeten de laptop via de school huren gedurende vier schooljaren (met een garantie voor vier schooljaren);
-
de leerlingen die instromen in het 2de leerjaar moeten de laptop huren gedurende 1 schooljaar (met een garantie voor 1 schooljaar);
-
vanaf het derde t.e.m. het zesde leerjaar wordt de laptop verplicht aangekocht via de school (met een garantie voor vier schooljaren).
Op deze manier beschikken al onze leerlingen over eenzelfde performante toestel waaraan de nodige service gekoppeld is.
3. Pedagogische visie
De coronaperiode met zijn afstandsonderwijs had ons al aardig op weg gezet. Door de implementatie van de laptops kunnen we een versnelling hoger schakelen in ons project ‘hybride leren’: dit houdt in dat we in onze lespraktijk het gebruik van laptops op een kwaliteitsvolle manier integreren, waarbij zowel online als offline leren als remediëring in contact- en afstandsonderwijs centraal staan. We gaan verder met de ontwikkeling van een digitaal-didactische dynamiek die systematisch opgevolgd en bijgestuurd wordt en tegelijkertijd borgen we al het goede uit onze huidige manier van lesgeven.
Wetenschappelijk onderzoek heeft vastgesteld dat hybride leren over het algemeen beter is voor de leerprestaties dan traditioneel onderwijs of volledig online afstandsonderwijs door de diverse mogelijkheden waarop de instructie gegeven wordt en door het lesmateriaal dat ter beschikking is.
We leggen graag de nadruk op hybride leren, eerder dan op de term ‘laptopproject’: ons onderwijs is niet ‘toolgericht’, maar focust doelgericht op veelzijdige leerlingen aan wie we een brede algemene en digitale vorming aanbieden die zowel uitdagend als haalbaar moet zijn. Onze leerlingen bieden we de kans om basiscompetenties te ontwikkelen die cruciaal zijn voor hun toekomstig leven.
Het fundamentele uitgangspunt is een doordachte digitale didactiek: de leraar zorgt ervoor dat de laptop met de nodige dosis gezond verstand gebruikt wordt. Hij/zij maakt realistische keuzes om het leerproces motiverend te maken voor de leerlingen. Dit impliceert dan ook dat we de laptop niet elk lesuur van de dag aanwenden; alleen wanneer er een duidelijke meerwaarde is hetzij voor de motivatie, de leerwinst of het welbevinden van onze leerlingen. De laptop is een extra tool in het leerproces en zeker geen vervangmiddel voor ‘good practices’ uit het klassieke lesgebeuren. Onze leerlingen zullen veel moeten blijven schrijven en leren efficiënt notities nemen met het oog op een goede doorstart naar het hoger onderwijs.
De leerkracht heeft aandacht voor ‘leren leren’ en het ontwikkelen van zelfsturing. Werken met een laptop vereist meer autonomie (verantwoordelijkheid/zelfcontrole) van de leerling: hij/zij kan zelf een aantal vrije keuzes maken en leert zo zelfstandig en gedisciplineerd werken en plannen, dit alles binnen een duidelijk kader, enerzijds bepaald door de leerkracht en anderzijds gebaseerd op afspraken in het schoolreglement.
We willen leerlingen gaandeweg op een correcte manier leren informatie te verzamelen, deze te filteren en zelf te leren oordelen of informatie klopt en relevant is. Ook door soms eens een minder kwalitatief artikel (of fake news) voor te schuiven en dit te laten analyseren. Op deze manier kunnen we hun mediawijsheid versterken.
Hybride leren biedt ook meer mogelijkheden tot remediëring, differentiatie naar instructie, ondersteuning, of moeilijkheidsgraad.
Op de laptop staat geen controlesoftware en zijn er geen restricties op het bezoeken van bepaalde website of het installeren van bepaalde apps. Zulke restrictieve maatregelen kunnen zorgen voor de afname van online risico’s, maar experts wijzen erop dat de kinderen zo ook online kansen mislopen, zoals leren, sociale interactie en communicatie, participatie en entertainment. Wanneer de leerlingen voorts geconfronteerd worden met dergelijke controlesoftware, vinden ze vaak toch een weg om de software te omzeilen, met als gevolg dat de leerkracht niet kan vertrouwen op de controle voor het goed verloop van de lespraktijk en het vertrouwen tussen leerkracht-leerling geschonden zou kunnen geraken.
Net zoals bij de smartphone, gebruiken leerlingen de laptop tijdens de les alleen met toestemming van de leerkracht en op basis van specifieke instructies. Duidelijke afspraken, communicatie en visuele controle zijn dus de basispijlers voor de controle tijdens de les. De leerling krijgt zo niet alleen het vertrouwen, maar ook de verantwoordelijkheid van de leerkracht om op een bewuste manier om te gaan met de laptop zoals het moet in de schoolcontext. De school zal dan ook extra inzetten op media-opvoeding en het ontwikkelen van digitale ethiek, zoals vermeld staat in het schoolreglement.
4. Praktische afspraken uit het schoolreglement
Hier kan u de tekst uit ons schoolreglement raadplegen →Hier kan u de tekst uit ons schoolreglement raadplegen ↓
2.6 Laptop
Alle leerlingen zijn verplicht dezelfde laptop te huren of aan te kopen via de school. Meer info betreffende het aan te kopen toestel vindt u onderaan deze pagina bij "Informatie over de toestellen".
Ze brengen het toestel dagelijks mee naar school, samen met een set oortjes of een hoofdtelefoon; we verwachten dat deze oortjes en hoofdtelefoons steeds via een kabeltje met de laptop kunnen verbonden worden (geen draadloze accessoires dus). De laptop wordt steeds veilig opgeborgen in de daarvoor bestemde waterdichte laptophoes die samen met de laptop via de school dient te worden aangekocht, dit om het materiaal tegen beschadiging en vocht te beschermen.
Het toestel is voorzien van een basissoftwarepakket (o.a. Google Chrome, Word, PowerPoint, Adobe Reader, …) met Windows 10 Education Pro als besturingssysteem. Omtrent het laptopgebruik op school gelden de volgende afspraken. Elke leerling
• is verantwoordelijk voor eigen laptop: hij/zij draagt er zorg voor en geeft het toestel niet door aan anderen;
• neemt een foto van het serienummer dat op de onderkant van de laptop staat;
• brengt de laptop dagelijks met een volle batterij mee naar school. Laptops worden NIET op school opgeladen;
• kan de laptop veilig opbergen in een locker indien hij/zij hierover beschikt. Na een lesdag wordt het toestel steeds mee terug naar huis genomen om het op te laden (dat kan niet in je locker). De school is niet verantwoordelijk voor diefstal of schade ten gevolge van het achterlaten van de laptop buiten de schooluren;
• heeft nog steeds werk- en handboeken nodig: de laptop vervangt deze niet. Woordenboeken zullen echter niet meer aangekocht moeten worden;
• kan oortjes aankopen op het leerlingensecretariaat;
• gebruikt de laptop tijdens de les of de studie alleen met toestemming van de leerkracht en op basis van specifieke instructies van de leerkracht/leerkracht van toezicht;
• maakt tijdens de schooluren uitsluitend schoolse taken, toetsen en opdrachten op de laptop: de laptop is op school een leermiddel. Elk personeelslid kan aan de leerling vragen om alle openstaande schermen te tonen. Wanneer misbruik wordt vastgesteld, kunnen er sancties volgen;
• kan tijdens de middagpauze gebruik maken van de laptop in de stille middagstudie of tijdens de inhaallessen. Tijdens de speeltijden is de laptop steeds veilig opgeborgen in de speciaal daartoe voorziene laptophoes in een degelijke boekentas of rugzak: het gebruik van laptops op de speelplaats of in de refter is NIET toegestaan;
• mag in de avondstudie en de huiswerkklas de laptop gebruiken, maar alleen met toestemming van de betrokken leerkracht;
• zal alle documenten opslaan in een georganiseerde OneDrive en is zelf verantwoordelijk voor het maken van back-ups. De school kan nooit verantwoordelijk gesteld worden voor het verlies van data;
• krijgt toegang tot het internet via de draadloze wifi van de school. Bij eventueel misbruik verwijzen we door naar de Belgische wetgeving waarin bepalingen staan over auteursrecht, de wet op de privacy, hacking, …
• kan bij technische problemen (herinstallatie en hardwareproblemen) terecht bij de IT-balie in lokaal A09. Dit is meteen ook het lokaal waar leerlingen hun laptop gaan afgeven of ophalen voor een herstelling;
• mag de interne hardware NIET wijzigen;
• mag voor persoonlijk gebruik andere programma’s op de laptop installeren, maar alleen programma’s die legaal zijn en de notificaties van die programma’s moeten uitstaan!
• gebruikt Windows Defender als antivirusprogramma, maar mag ook een sterker antivirusprogramma installeren. De leerling is zelf verantwoordelijk voor het correct afhandelen van virusmeldingen. Hij/zij mag altijd raad vragen aan de IT-balie van de school. Indien een virus of andere Malware de correcte functionaliteit belemmert, brengt de leerling het toestel binnen in lokaal A09. De leerlingen van de derde graad kunnen hun toestel afgeven op het onthaal in het DPC;
• bewaart zijn/haar laptop in de locker of in ruimtes waar toezicht is of die met camera’s bewaakt zijn tijdens de lessen LO of tijdens de pauzes.
4.1.3 Leerlingenprotocol mediagebruik
Digitale en sociale media bieden veel kansen en mogelijkheden. We willen je een mediawijze houding bijbrengen zodat je op een goede manier met media kunt omgaan. Respect staat hierbij centraal.
Wij respecteren de privacy van onze leerlingen, ouders en personeelsleden op sociale media. Neem je deel aan de (sociale) media van de school, dan verwachten we dat je ieders privacy respecteert. Ook verwachten we dat je je houdt aan de gedragsregels die wij samen met de participatieorganen hebben opgesteld.
Op school is het belangrijk dat er een goed leer- en leefklimaat heerst. Er zijn afspraken nodig om dit mogelijk te maken. Belangrijke afspraken vind je terug in het schoolreglement. Als aanvulling hierop voegen we enkele afspraken toe die te maken hebben met het gebruik van media binnen de schoolcontext.
• Tijdens de schooluren zet je je gsm, smartphone, … uit. Dit wil zeggen: vanaf het moment dat je door de schoolpoort binnenkomt tot het belsignaal gaat (16 uur of 12.10 uur op woensdag).
• Tijdens het lesgebeuren wordt je gsm in een kastje in de klas gelegd (eerste graad van het 1ste t.e.m. het 7de lesuur) of in zakjes (tweede en derde graad van het begin tot aan het einde van het desbetreffende lesuur). Dit doe je uit respect voor de les, de leerkracht en je medeleerlingen. De gsm blijft opgeborgen tenzij de leerkracht uitdrukkelijk toestemming geeft om de gsm te gebruiken voor pedagogische doeleinden.
• Respecteer je eigen privacy en die van anderen. Je plaatst geen gegevens , foto’s en filmpjes van een medeleerling, leerkracht of personeelslid van onze school online zonder toestemming van die persoon of personen.
• Let op bij het plaatsen van beeldmateriaal. Stel jezelf altijd de vraag of het beeldmateriaal door iedereen gezien mag worden. Wees er zeker van dat je niemand kwaad berokkent in de nabije, maar ook verre toekomst.
• Ga ervan uit dat hetgeen je post ook permanent is. Wat je op het internet publiceert blijft voor altijd bestaan en kan worden gekopieerd en gebruikt door anderen. Plaats dus geen dingen waar je jezelf, medeleerlingen of medewerkers van onze school mee in verlegenheid kunt brengen of kunt kwetsen.
• Denk na voor je iets post. Wees je bewust van hoe je je mening omschrijft en welke taal je hierbij hanteert. Wat je bedoelt kan anders overkomen. Jij bent verantwoordelijk voor wat je doet, wat je post en hoe je gebruik maakt van media.
• Wachtwoorden zijn bedoeld om je privacy te beschermen. Geef dus je wachtwoord nooit door.
• Bij problemen, meld je dit best zo snel mogelijk aan een volwassene. Doe dit ook als je vreemde situaties vaststelt. Wanneer je twijfelt of je hebt een vraag, kan je steeds terecht bij een leerkracht of personeelslid van onze school.
• Ons schoolnetwerk is er in de eerste plaats ter ondersteuning van educatieve doeleinden. Software, muziek, beeldmateriaal of andere media dienen dus enkel gedownload te worden als ze betrekking hebben op het lesgebeuren of schoolactiviteiten. Updates of andere zaken die automatisch gedownload worden zijn onvermijdelijk, maar je mag hier geen misbruik van maken. Zware bestanden, films, games, … vertragen het netwerk en verstoren het schoolgebeuren. Denk aan je medeleerlingen en leerkrachten, het netwerk is voor iedereen.
• Tijdens de studie (in de Orgelzaal) zit de gsm/smartphone opgeborgen in de boekentas.
• Voor de derde graad: tijdens de middagpauze verlaten de leerlingen van de derde graad vanaf dit jaar elke middag de school tussen 12.10 uur en 13.15 uur. Het gebruik van de GSM/smartphone is dan vrij. Ook in de refter die we voorzien in de zaal van de Xaverianenkring in de Bergstraat.
De school aanvaardt niet dat er gepest wordt, ook niet digitaal, zoals ook blijkt uit dit citaat uit het schoolreglement:
Leerlingen moeten mekaar in hun studie aanmoedigen en helpen. Pesterijen zijn onchristelijk, asociaal en dus onaanvaardbaar. Eigenlijk besef je dat pas als je zelf zou gepest worden. Wie slachtoffer is van pesterijen, geweld of ongewenst seksueel gedrag, kan steeds bij de prefect terecht. Je signaal wordt ernstig genomen en samen zoeken we naar een oplossing. Wie getuige is van pesterijen, signaleert dat zo spoedig mogelijk bij de klassenleraar.
We geven je dan ook graag een leidraad mee voor een constructieve online communicatie, onze SRCO-Nettiquette.
• Wees beleefd en vriendelijk in je online communicatie: probeer om te gaan met anderen zoals je ook graag hebt dat anderen met jou communiceren.
• Wees respectvol t.a.v. de gevoelens van anderen, net zoals je dit in offline of live communicatie zou doen in de klas. Online communicatie creëert een ogenschijnlijke afstand tussen jou en de anderen, waardoor je je minder geremd en onterecht veiliger zou kunnen voelen om negatieve kritiek te uiten. Wees er attent op dat jouw bericht wel eens heel hard zou kunnen aankomen bij een klasgenoot.
• Wees je ervan bewust dat een volgens jou grappige ‘meme’ of een ogenschijnlijke onschuldige post (over bijvoorbeeld seksuele geaardheid, gewicht, herkomst, …) voor heel wat mensen als negatief en kwetsend kan ervaren worden. Denk na bij wat je post en wees respectvol tegenover klasgenoten, medeleerlingen en leerkrachten die anders in het leven staan dan jezelf.
• Je bent wat je publiceert. Je vragen/reacties die je post beïnvloeden de manier waarop anderen tegen jou aankijken, zeg maar, je (digitale) identiteit. Onderhoud en ontwikkel gezonde sociale vaardigheden en draag mee zorg voor je online sociale netwerk.
• Gebruik de chat-functie in Office 365 zoals ze in de eerste plaats bedoeld is nl. als online lesplatform waarin je vragen over de leerstof kan stellen en ideeën kan uitwisselen met leerkrachten en medeleerlingen. Doe dit ook voor de andere communicatiemiddelen die je via de school aangereikt krijgt.
• Wees je ervan bewust dat de communicatie met leerkrachten formeler verloopt dan met klasgenoten. Je spreekt de leraar aan met ‘u’ en je communiceert in volledig uitgeschreven zinnen waarin je een correcte spelling en leestekens hanteert.
Cyberpesten een halt toeroepen
Ben je het slachtoffer geworden van cyberpestpraktijken of ben je er getuige van geweest, dan kan je best de volgende stappen volgen:
• Bewaar de berichten door een printscreen te maken, er foto’s van te nemen, … Dit kan altijd nog van pas komen wanneer het pestgedrag escaleert of je van plan bent er met iemand over te praten.
• Blokkeer de afzender: als je niet met de cyberpester moet samenwerken en je kent deze persoon niet zo goed, is het soms beter om de pester gewoon te negeren. Dit kan je eventueel doen door zijn/haar account te blokkeren op social media.
• Praat erover! Praten is belangrijk, het maakt niet uit met wie. Of je nu een volwassene vertrouwt of je beste vriend(in), een goed gesprek kan de aanleiding geven om het initiatief te nemen, hulp te zoeken of op een andere manier een einde te maken aan het cyberpesten.
De school biedt ook enkele kanalen aan om over (cyber)pesten te praten:
Je mag ook altijd je titularis of een vakleerkracht waar je vertrouwen in hebt aanspreken als je geconfronteerd wordt met cyberpesten. Deze zal je ook vaak kunnen voorthelpen en in sommige gevallen zelfs het probleem met jou kunnen oplossen. Wees je er van bewust dat een leerkracht vaak verplicht is om pestgevallen te melden aan de directie. Een leerkracht heeft wel discretieplicht, dus je mag er zeker van zijn dat hij/zij zeer discreet omgaat met wat je hem/haar toevertrouwt.
De heer Heylen en de prefect staan ook altijd klaar om je te ondersteunen als je in aanraking bent gekomen met cyberpesten. Zij hebben de middelen, de expertise en de contactpersonen om je verder te helpen waar nodig. Eventuele sancties bij grensoverschrijdend gedrag kunnen worden opgelegd door de heer Vos en de heer Heylen: zij doen dit in onderling overleg met onze cybercel die een register bijhoudt van alle incidenten in de online communicatie. ‘Don’t forget: whatever you publish, it can be traced back to you’.
Informatie over de toestellen
Wenst u meer informatie over het toestel dat uw kind in gebruik heeft of zal gebruiken? Klik dan hier op de juiste link: